Bereid jouw opname voor

Als ziekenhuis willen we “de patiënt als partner in het zorgproces” betrekken. Het is daarom noodzakelijk dat je je als patiënt voorbereidt op je opname in het ziekenhuis. Bij opname krijg je standaard een patiëntveiligheidskaart, waar belangrijke tips worden meegegeven, zoals:

  • bereid u goed voor op het gesprek met uw arts of verpleegkundige.
  • bespreek vooraf het verloop van uw operatie/behandeling met uw arts.
  • geef aan welke medicijnen u gebruikt.
  • maak u geen zorgen als wij u meerdere malen dezelfde vragen stellen.
  • vraag wie uw hoofdbehandelaar is.

Smartphone use

Please be considerate of others when using your smartphone: loud conversations can disrupt the peace and quiet of the hospital. The use of smartphones in proximity to critical medical devices (e.g., at the ICU) is prohibited to avoid disruption of these devices.  

Diefstalpreventie

 

  • Laat geen waardevolle voorwerpen in je kamer onbewaakt achter. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor eventueel verlies of diefstal. 
  • Het is mogelijk om gebruik te maken van het afsluitbare kastje in je kamer of je waardevolle voorwerpen in bewaring te geven. 
  • Bij het verlaten van je kamer, steeds de deur sluiten. 

Meer informatie kan verkregen worden via de hoofdverpleegkundige of het onthaal (tel. 02/ 254 64 00)

Internet

In most patient rooms and throughout our hospital we offer our patients and visitors Wi-Fi access via the AZJP Public network. You only need to log in with your email address. No password is required.
At the Paediatrics ward, our young patients can use the Bednet facilities to follow live classes remotely from their hospital bed at AZ Jan Portaels. More information can be obtained with the nurses at the Paediatrics ward or via www.bednet.be.

Hairdresser and pedicurist

If you are admitted to our hospital and would like to use one of these services, you can make an appointment through your department's nursing team. These costs do not have to be paid immediately, they are charged via the general hospital bill.

Patient safety bracelet

Upon admission to the hospital, you will receive a patient safety bracelet. This bracelet will ensure that we can identify you correctly at any time during your stay at AZ Jan Portaels. This is essential when administering medication, taking blood or performing an examination. Always check that your name is mentioned correctly on the bracelet. If the bracelet has been removed, for example for surgery or a test, ask for a new bracelet to be applied immediately.

Post

Incoming mail is delivered to the patient rooms. For a smooth delivery of mail, please provide your correspondent with the following information:

Your first and last name
Nursing unit + room number
AZ Jan Portaels
Gendarmeriestraat 65
1800 Vilvoorde

Outgoing personal correspondence can be delivered to the nursing team or to the reception desk in the entrance hall of Gendarmeriestraat.

Radio and TV

In your patient room, you can listen to different radio stations. The single and double rooms have a television set. For safety reasons, patients are not allowed to bring their own devices. However, don't put up the volume of the radio and TV too much, so as not to disturb other patients.

Shop and vending machines

Newspapers and magazines, flowers, chocolates, drinks, gifts and so much more can be purchased in the store at the reception at the Gendarmeriestraat. The shop is open every day from 7 AM to 7:30 PM continuously. On Saturdays and Sundays, it's open from 1:30 PM to 7:30 PM.

Refreshment and soft drink dispensers are available in various areas of the hospital.

Use of your own electrical devices

To reduce the fire risk within the hospital (and particularly in patient rooms), we would like to draw your attention to the following guidelines:

  • Using your own electrical devices, such as coffee makers, kettles, fans, ... and other household appliances within the hospital is not allowed. Only  the following devices are allowed to be brought in and used:
    • Devices strictly necessary for personal hygiene such as an electric toothbrush, shaver, hair dryer.
    • Alarm radio
    • Cell phones, smartphones, tablets, laptops, game consoles and their chargers. Charge these devices during the day and be sure to place them on a table or nightstand while charging, but not on the bed.

If you bring in these devices, they have to be in good condition, must not be damaged and have a CE mark.

 

Valpreventie

Wist je dat ongeveer één op de drie 65-plussers minstens een keer per jaar valt? 10 à 15% loopt daarbij ernstige letsels op, zoals een heupbreuk of een hoofdtrauma. Ook mentaal is vallen zwaar: verlies van zelfvertrouwen, depressie, sociaal isolement en een grotere zorgafhankelijkheid behoren tot de vele gevolgen. Om het vallen te vermijden in het ziekenhuis, krijgen de zorgmedewerkers de volgende tips: 

  • zet alle karren langs 1 kant van de gang, zodat de patiënt zich vlot kan verplaatsen. 
  • instrueer de patiënt goed over het gebruik van het oproepsysteem. 
  • zorg dat de patiënt altijd aan de lichtbediening kan. 
  • zorg dat het bed van de patiënt altijd in laagstand staat.
  • zorg dat het nachtkastje gemakkelijk bereikbaar is voor de patiënt. 
  • zorg dat de telefoon binnen handbereik staat. 
  • informeer de patiënt over stevig en gesloten schoeisel. 
  • informeer de patiënt over het juiste gebruik van loophulpmiddelen. 
  • heb aandacht voor het juiste gebruik van bril en gehoorapparaat. 
  • verwijder al het onnodige materiaal uit de kamer van de patiënt. 

Ook jij als patiënt kan je steentje bijdragen door bijvoorbeeld stevig en gesloten schoeisel te gebruiken, erop te letten dat de bel binnen handbereik ligt of door steeds je bril te dragen,… 

Ben je geïnteresseerd in valpreventietips voor in je eigen woning? Meer info 

Eigen maaltijd samenstellen

"Ziekenhuiseten" heeft niet altijd de beste reputatie. Ook wij vinden het belangrijk vanuit het AZ Jan Portaels in te zetten op verbetering en een uitzonderlijke zorgklantbeleving. Daarom investeren we in een waaier aan keuzemogelijkheden.

Elke zorgklant kan via een app zijn eigen maaltijd samenstellen en bestellen. Hiervoor zal je een app moeten downloaden en zich éénmalig aanmelden via een code die mee zal komen met je eerste maaltijd.

Diëten zullen opgeladen zijn waardoor je als patiënt enkel kan kiezen uit de componenten die je ook mag eten.