In 2019 werd onze missie gedefinieerd als: “Als ziekenhuis hebben we de kernopdracht om toegankelijke, kwalitatieve, veilige en waardevolle zorg aan te bieden en te leveren voor onze zorgklanten in onze regio.” 

We stellen vast dat wij in een sterk wijzigend zorglandschap willen vasthouden aan deze missie. Onze bestaansreden is immers ongewijzigd gebleven: we willen maximaal voorkomen dat mensen ziek worden, en als ze toch ziek en kwetsbaar zijn, willen we hen zo goed als mogelijk helpen door het bieden van de best mogelijke zorg. We beseffen echter dat we een aantal klemtonen dienen te versterken. 

Zo wensen we voornamelijk in te zetten op basis-specialistische zorg in samenwerking met onze (netwerk)partners en willen we beklemtonen dat we er zijn voor alle mensen in onze zorgregio. 

Indien we voor elke zorgvrager in onze zorgregio hét voorkeursziekenhuis willen worden/blijven, dienen we ook tegemoet te komen aan de specifieke cultureel-diverse omgeving en zorgvraag. 

We herformuleren onze missie voor 2023-2026 als volgt: 

"Als regionaal ziekenhuis streven we ernaar om toegankelijke, kwalitatieve, veilige en waardevolle zorg aan te bieden aan elke zorgvrager in onze zorgregio."

Toegankelijke zorg
We hebben, vanuit ons DNA en onze ontstaansgeschiedenis, een bijzondere aandacht voor onze zorgvragers met beperkte financiële draagkracht. Naast daadwerkelijke en snelle toegang tot de zorg, is financiële toegankelijkheid eveneens van wezenlijk belang. 

Daarnaast willen we niet enkel inzetten op betaalbare zorg, maar ook op het verlagen van de toegangsdrempels voor alle taal– en cultuurgemeenschappen door met hen in overleg te gaan en extra aandacht te hebben voor cultuursensitieve zorg.  

De toegankelijkheid weerspiegelt zich ook in de verdere uitbouw van onze satelliet-consultaties. We wensen te investeren in zorg dichtbij de zorgvrager. We kiezen daarbij voor strategische locaties voorzien van voldoende parking, in de nabijheid van openbaar vervoer, e.d.

Tot slot zetten we ook in op digitale toegankelijkheid door te investeren in een digitaal patiëntendossier, digitale facturatie- en betalingsmogelijkheden, …

Kwalitatieve en veilige zorg
Kwaliteit wordt alsmaar belangrijker voor het voortbestaan van een organisatie. Het creëert niet alleen waarde voor de gebruiker, maar garandeert ook het aantrekken van competente artsen en medewerkers die de vooropgestelde kwaliteit kunnen aanbieden. Het wordt alsmaar meer bepalend voor de financiering van zorg, waar naast de hoeveelheid geleverde zorg ook de uitkomsten van de zorg belangrijk zijn.

Zorgvragers verwachten de beste, kwalitatieve zorg. Wij komen hieraan tegemoet door in te zetten op alle dimensies van kwaliteit:
•    Integrale zorg waarbij diagnose naadloos overgaat in behandeling en nazorg.
•    Permanente kwaliteitsverbetering in al onze processen. We maken dit zichtbaar door onze kwaliteit van zorg af te toetsen aan interne en externe kwaliteitsnormen.
•    Wetenschappelijk onderbouwde zorg. 
•    Veilige zorg, waarbij alles in het werk wordt gesteld om vermijdbare schade bij patiënten te voorkomen. We streven naar het “zero defect” .
•    Gelijkheid, waarbij rekening wordt gehouden met persoonlijke voorkeuren en verwachtingen die worden bepaald door taal, cultuur, geslacht, omgeving van de patiënt, …

Waardevolle zorg
We willen ook waardevolle zorg bieden aan onze patiënten. We bepalen de toegevoegde waarde van wat we doen vanuit het perspectief van onze individuele zorgvragers en de verschillende patiëntengroepen waarvan zij deel uitmaken.  

De nadruk ligt op zorg die bijdraagt aan hun welzijn en gezondheid. We analyseren nauwkeurig wat dit voor de zorgvrager betekent en laten dit begrip mee evolueren in functie van de zorgvraag.

Zorgvrager
We zijn ervan overtuigd dat bepaalde aspecten die horen bij het “klant is koning”-principe van toepassing zijn op de wijze waarop wij ons ziekenhuis willen organiseren. Denken we daarbij onder andere aan de vriendelijkheid, de snelheid van dienstverlening, de gepersonaliseerde aanpak maar evenzeer aan de rechten en plichten van alle betrokken partijen. 

Tegelijk hechten we – als ziekenhuis van de toekomst – veel belang aan onder meer geïntegreerde zorg en preventieve zorg waardoor het traditionele gebruik van de term “patiënt” dan weer te beperkend is en te veel focust op ‘de zieke persoon’. We richten ons met ons aanbod immers op een breed spectrum van personen die een bepaalde vraag hebben omtrent hun gezondheid gaande van zo lang mogelijk gezond blijven tot weer gezond worden. 

Zorgregio
Ons ziekenhuis biedt basis-specialistische zorg aan de burgers in ons zorggebied. Onze zorgvragers komen voornamelijk uit de gemeenten Vilvoorde, Machelen, Grimbergen, Meise, Steenokkerzeel, Zemst en Kampenhout.